Co znamená Fairtrade nebo-li spravedlivé obchodování?

Fairtrade je označení pro certifikovaný způsob obchodu. Certifikát Fairtrade na výrobku znamená, že lidé, kteří se podíleli jeho výrobě, případně produkci surovin potřebných pro jeho výrobu, dostali za svou práci spravedlivou odměnu, která jim umožní důstojné životní podmínky a rozvoj jejich komunity.

Fairtrade nebo fair trade? Kde ho hledat? 
"Fairtrade" (psáno dohromady, s velkým F) se používá pro označení názvu certifikace. Na rozdíl od toho "fair trade" (psáno zvlášť a malými písmeny) je slovní spojení vyjadřující, že byl obchod uzavřen za spravedlivých podmínek (z angl. "fair" = spravedlivý a "trade" = obchod). Do asociace Fairtrade jsou přijímáni pouze producenti ze zemí tzv. "třetího světa" (tento termín vznikl za dob studené války, kdy byl svět rozdělen na první svět = kapitalistický, druhý svět = státy socialistického bloku a třetí svět = ostatní, zpravidla nerozvinuté, neutrální země, které nestály ani na jedné ani na druhé straně).  Dnes používáme spíš termín "nejméně rozvinuté země" (z angl. LDC = Least Developed Countries), který označuje země, ve kterých je (mimo dalších definovaných ukazatelů): vysoká míra chudoby versus rychlý populační růst, vysoká míra politické a ekonomické nestability, významné omezení základních lidských schopností (psaní, počítání, čtení) a potřeb (například přístup k pitné vodě a lékařské péči), vysoká míra novorozenecké úmrtnosti, významná ekonomická závislost na jiných státech včetně enormního zadlužení, převaha zemědělství nad průmyslem a obchodem apod. Jedná se téměř výlučně o země z regionů Asie, Oceánie, Afriky a Latinské Ameriky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak probíhá kontrola?
Jednotliví farmáři mohou zažádat o přijetí do Fairtrade certifikovaného družstva. Získání Fairtrade certifikace pro družstvo je podmíněno splněním mnoha podmínek z oblasti kvality produkce, dodržování pracovních podmínek a dalších (viz níže). Dodržování podmínek asociace pro Fairtrade pravidelně kontrolují inspektoři/auditoři jak na straně producenta, tak na straně výrobce konečného produktu (například u výrobce Fairtrade tabulkové čokolády). Při porušení podmínek a nevůli k nápravě hrozí producentům i výrobcům vyloučení ze systému Fairtrade, případně pokuty. 

Produkce každého družstva je označena specifickým číslem ID (například 10 tun vyprodukovaných Fairtrade kakaových bobů družstva XY dostane přiděleno číslo ID123), které je vedeno v databázi asociace. Tyto boby si následně (například na burze surovin) koupí evropská čokoládovna.Tato evropská čokoládovna následně produkuje a prodává čokoládu s Fairtrade kakaem, která je označena Fairtrade logem. Při kontrole lze velmi transparentně určit, jestli čokoládovna nepodvádí a nepřimíchává "obyčejné" kakao. Jak? Jednoduše se vezme váha nakoupeného Fairtrade kakaa a váha kakaa ve vyrobených produktech a porovná se, jestli tyto údaje odpovídají.

Proč je pro producenty Fairtrade výhodou?
V rámci obchodních vztahů pod záštitou Fairtrade asociace jsou producentům (farmářům, řemeslníkům a družstvům, které je sdružují) garantovány stabilní minimální výkupní ceny, které pokrývají nejen výrobní náklady, ale přináší i přiměřený zisk. Producentské organizace či družstva pak tyto zisky, tzv. sociální prémie, investují do rozvoje místní infrastruktury a jejich družstva - pořídí si (výkonnější) stroj na obdělávání půdy, postaví/opraví školu či zdravotní zařízení a podobně - s cílem zajistit důstojný a kvalitní život místních obyvatel  - například pěstitelů kakaových bobů, bez kterých bychom si nemohli vychutnat naši oblíbenou čokoládu.

V praxi to znamená, že pokud by (například vlivem burzovní spekulace) celosvětově klesla cena kakaových bobů, tak farmáři spolupracující v rámci organizace Fairtrade mají jistotu, že dostanou za svou úrodu vždy alespoň minimální garantovanou výkupní cenu a pokryjí tak své životní náklady. Nebudou tak nuceni zvyšovat výnosnost kakaových plantáží nadměrným hnojením a škodlivými postřiky, nebudou muset zapojovat do  těžké práce děti/těhotné ženy/starší obyvatele, nebudou devastovat přírodu za účelem navýšit množství sklizně a dohnat tak ztrátu... Jejich komunita nebude upadat a kakaové boby si zachovají svou vysokou kvalitu.

10 hlavních principů Fairtrade
Mezi principy, které jej odlišují Fairtrade od konvenčního obchodu, patří například  udržitelné zemědělské postupy šetrné k životnímu prostředí, rovné příležitosti žen a mužů, důstojné a bezpečné pracovní podmínky. velkou přidanou hodnotou je bezpochyby i předávání znalostí a zkušeností skrze vzdělávací programy pro samotné zemědělce/řemeslníky.

 

 

 

 

 

 

 

 

Benefity Fairtrade

  • drobní řemeslníci, pěstitelé i zaměstnanci dostanou spravedlivě zaplaceno a jejich mzda pokryje nejen náklady na produkci/výrobu, ale uživí jejich rodinu a zabezpečí jim důstojné životní podmínky v místě jejich domova
  • přesně dané pracovní podmínky zaměstnanců, podložené smlouvou s definovanou pracovní dobou, náplní, mzdou
  • zákaz dětské a nedobrovolné otrocké práce (ano, i v dnešní době stále existuje otrocká práce..)
  • ekologický a udržitelný přístup k produkci díky systému vzdělávání a školení
  • vysokou kvalitu, vynikající chuť, ruční sklizeň surovin a šetrné zpracování

 

"Svým nákupem dáváme hlas nějakému ekonomickému a sociálnímu modelu, určitému způsobu výroby zboží. Zajímáme se o kvalitu zboží i o uspokojení z něho plynoucí. Nemůžeme však ignorovat podmínky, za nichž zboží vzniká - environmentální dopady a pracovní podmínky. Jsme s nimi spojeni, a tedy za ně odpovědní."
Anwar Fazal, prezident International Organization of Consumer Union, 1986.

Označení Fairtrade
Momentálně naše portfolio zahrnuje 7 značek především fair trade produktů s certifikací kvality BIODemeter, RAW, Vegan + oceněním Great Taste Award, jako jsou čokolády Green Dream a Chocolates From Heaven, čokolády Seed&Bean, káva Cafédirect, čaje The London tea Company a Hampstead Tea London a kokosové produkty Kulau. Většina obalů produktů je navíc vyráběna z přírodních materiálů a je plně ekologicky nezávadná/ recyklovatelná. Produkty dovážíme přímo z výroby, a to z Anglie, Belgie a Německa a distribuujeme na českém trhu. 


WFTO.jpgZnámka FTO: organizace, které splňují všech 10 mezinárodních standardů Fairtrade, dosahují práva použití známky FTO. Toto členství jim dále umožňuje certifikovat veškeré produkty jako fairtradové. Tyto organizace v současné době reprezentují zájmy 1,2 milionu producentů žijících v 58 zemích třetího světa.

 

Známka Fairtrade: Produkty označené mezinárodní certifikační známkou Fairtrade zaručují, že jsou v souladu se standardy organizace Fairtrade International a garantují, že splňují veškeré požadavky a že jejich koupí přispíváte ke zlepšení životní a pracovní úrovně jinak značně znevýhodněných pěstitelů a farmářů rozvojových zemí.

 

Produkty bez označení Fairtrade - jsou špatné?
Umístění certifikátu Fairtrade na produkt je placené. Výrobci tak přispívají na chod organizace, která pak striktně dohlíží nad správným dodržováním podmínek zmíněných výše a stará se o celkovou osvětu v této oblasti. Správný chod organizace je bezesporu velmi důležitý nejen pro zachování, ale i pro šíření povědomí o Fairtrade označení a principech s tím spojených. Produktu zároveň logo certifikace dodává jistou prestiž a výhodu, protože spotřebitel nemusí složitě pátrat, za jakých podmínek byl výrobek vyroben/suroviny vyprodukovány. Stačí pohled na produkt a logo Fairtrade.

Některé společnosti, například ty, které začínají, nemají finance na pořízení licencí na užití loga Fairtrade na svých produktech. To však neznamená, že by jejich produkty vznikaly za špatných podmínek. Na produktu, nebo na webu společnosti lze zpravidla dohledat, jak produkt vznikal, odkud pocházejí suroviny a za jakých podmínek byly získány. Jiné společnosti upřednostňují přímý kontakt s farmáři a mají s nimi natolik dobré vztahy, že nakupují  suroviny pro své produkty přímo od nich a certifikaci považují za zbytečnou (například společnost Kulau).

Jsou i takové značky, které mají své produkty certifikovány a navíc přímo a aktivně spolupracují s farmáři, od kterých nakupují suroviny - navštěvují je, pomáhají s rozvojovými projekty, reinvestují část zisků. Například společnost Cafédirect má všechny své produkty certifikované a zároveň spolupracuje přímo s družstvy farmářů, kterým dlouhodobě zpětně odvádí 50% veškerých svých zisků. U nás na e-shopu ale není důvod produkty z tohoto pohledu zkoumat. Všechny produkty na e-shopu Fair Made, i ty, které nemají Fairtrade certifikaci, vznikly etickou cestou. Tuto skutečnost VŽDY důkladně prověřujeme a výrobky, které by měly nejasný původ nebo kvalitu nenabízíme a nabízet nebudeme.

Fairtrade v České republice (zdroj: výroční zpráva asociace Fairtrade Česko a Slovensko 2017)
Vývoj Fairtrade v České republice sleduje nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která je součástí mezinárodní organizace Fairtrade International. V České republice spojuje organizace zabývající se spravedlivým obchodem a šíří povědomí o tomto hnutí. Mimo jiné také přináší každoroční reporty s velmi zajímavými výsledky:

  • prodeje kávy, kakaa, ale i bavlny nebo třtinového cukru, se v posledních letech zvyšují pravidelně o desítky procent
  • podíl Fairtrade kávy stoupl z 1,75 na 2 procenta, celkem jí Češi loni (2017) vypili přes 62 milionů šálků
  • na českém trhu se v roce 2017 prodalo 520 tun Fairtrade kávy
  • spotřeba Fairtrade kakaa na českém trhu vzrostla meziročně o 135 %
  • podobně se v loňském roce 2017 na českém trhu spotřebovalo také celkem 97 tun Fairtrade třtinového cukru
  • nárůst spotřeby Fairtrade vlny na 52 tun

 

"Jsme rády, že se u nás lidé začínají zajímat o to, co kupují, co jedí a pijí, do čeho se oblékají. Není to jen znak toho, že se z nás stává vyspělá země se vším všudy, ale zejména toho, že lidé přestávají být lhostejní k tomu, z jakých podmínek pochází produkty, za které směňují své vydělané peníze a přestávají zavírat oči. Což nás tak nějak lidsky těší."

 

Katka & Nikola, zakladatelky Fair Made s.r.o.

Děkujeme Vám za přečtení. V případě jakýchkoliv dotazů nás neváhejte kontaktovat.

Odeslat článek známému   Vytisknout